Seminar Tajwid Santai

Seminar Tajwid Santai

“UMUR DAH KIAN SENJA…

TAPI MASIH TIDAK MAMPU

MEMBACA AL-QURAN BERTAJWID!”

 

Bimbang..!

Betul ke bacaan Fatihah dalam solat aku…

Sah ke sembahyang aku…

 

Malu…..!

Malu nak berdepan dengan orang lain

Lebih lebih lagi semasa majlis Baca Yasin

 

Serba salah bila keluarga tersayang meninggal dunia atau sakit…

Nak bacakan al-Quran tak mampu…

 

Malu bila anak lebih pandai baca al-Quran

Atau isteri pandai baca al-Quran..

Sebagai ketua keluarga tidak mampu menjadi imam yang baik dalam solat

Malu…Malu…

 

Dah hadiri kelas Tajwid

Tapi …sekerat jalan je.

Dulu pernah la pergi kelas ngaji tapi tak habis

Ustaz suruh baca sorang sorang

Malu…malu…kita baru nak belajar…

Bila kita baca ..semua orang perhatikan kita..

malu...malu…

sebab itu aku hadiri kelas ngaji sekerat jalan je

Tak habis pun

 

Lama sangat nak bagi boleh baca al-Quran

Ada tu pakai 6 buah buku

Ada kaedah itu guna 4 modul

Nak menghabiskan modul atau buku makan masa berbulan-bulan

Bila lama sangat…faham faham je la kan

Kita ni orang dewasa…

Banyak komitmen…

Urusan kerja la..

Urusan keluarga la…

Urusan masyarakat la… dan sebagainya

Akhirnya ..belajar tak habis

Ustaz tanya hukum tajwid

Idgham …Ikhfa’…Iqlab

Mad Jaiz...Mad wajib... Mad..

Banyak sangat nak kena ingat

Ini hukum apa..?

Berapa harakat nak baca…

 

Ini yang paling aku takut...bila kena tanya hukum tajwid

Umur kian meningkat..mana la kita nak ingat istilah istilah tu

Bukan sikit..banyak…

Berpuluh puluh istilah tajwid yang ada

Bukan setakat itu je..

Ada pula pecahan –pecahannya

Mamang pening nak diingat…

 

 

Bukan tak boleh langsung baca al-Quran

 

Aku kenal huruf

Cuma beberapa huruf je yang masih keliru

Sod - Dod - To - Dzo …

Ha - Kha - ‘Ain - Ghain…

Huruf lain aku ingat Cuma..

Bila huruf tu bersambung je yang aku pening

Keliru

 

Lemah tajwid

Aku boleh baca al-Quran

Cuma yang aku keliru

Yang mana patut baca panjang dan

Yang mana patut baca pendek

Yang mana patut baca dengung

Yang mana patut baca izhar

Yang mana patut baca Qalqalah dsb

Itu je

Baca tu boleh la..

Tapi

Orang kata masalah aku ialah tajwid je…!

 

 

 

 

 

 

 

Sampai bila nak terus macam ini

Ini lah masa untuk BERUBAH

 

Sekarang masa yang sesuai untuk berubah

Orang kata…

DI MANA ADA KEMAHUAN

DI SITU ADA JALAN

 

Pokok pangkalnya pada diri sendiri

Kalau kita nak berubah

Kita perlu berusaha

Sampai bila kita biarkan diri kita tak pandai baca al-Quran?

Sampai bila kita nak biarkan masalah kita berterusan..?

 

Tidak siapa yang boleh ubah diri kita

Kita lah yang mampu mengubah diri kita sendiri

 

 

 

RUGI..RUGI

 

Buku buku lain dibaca tapi al-Quran tidak dibaca…rugi!

Hari hari dengar muzik tapi al-Quran tidak dibaca…rugi!

Sibuk bermiaga tapi al-Quran tidak dibaca …rugi!

Sibuk berpolitik tapi tak pernah baca al-Quran…rugi!

Pandai menyanyi, menari, dangdut, joget-joget tapi tak pandai baca al-Quran…rugi!

Pandai ilmu akademik, tapi tak pandai baca al-Quran…rugi!

 

RUGI DUNIA DAN AKHIRAT

 

 

Teruskan membaca

 

Kini Pengajaran dan Pembelajaran al-Quran

 

ü Semakin mudah

ü Semakin cepat …Tak perlu masa yang yang panjang

ü Tidak perlu malu kena baca seorang seorang

ü Belajar dalam keadaan santai..tidak perlu hafal nama nama hukum tajwid

ü Seronok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belajar al-Quran

Kaedah Haraki

 


Kaedah baharu ini diasaskan oleh Hj. Zakaria Nasirudin

Kaedah ini telah terbukti berkesan membantu ramai mereka yang buta al-Quran membaca al-Quran bertajwid dalam masa yang singkat.

Kaedah ini telah memenangi Anugerah Emas dalam beberapa Pertandingan Inovasi Peringkat Negeri dan Antarabangsa 2013, 2015 & 2016

 

Sebelum ini beliau merupakan seorang Pensyarah di Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Perak

Kaedah ini bermula pada 2013, beliau cuba bantu dua mahasiswa IPG Kampus Ipoh yang baharu memeluk Islam. Dalam masa sebulan kedua dua mahasiswa tersebut mampu membaca mushaf al-Quran dengan betul dan bertajwid.

 

Kini beliau berkongsi idea nya kepada seluruh umat Islam melalui seminar / ceramah / kelas al-Quran

 

 

 

Mahu belajar tajwid al-Quran?

Belajar tajwid sudah lama

Banyak tempat belajar ngaji sudah ikut

Tapi masih tidak yakin membaca al-Quran bertajwid

 

KLIK SINI supaya kami dapat bantu anda! 

 

SEMINAR TAJWID SANTAI 

Apa yang akan anda pelajari dalam seminar ini?

 

Sepanjang sehari anda akan didedahkan cara untuk menyelesaikan masalah bacaan al-Quran yang membelenggu anda sebelum ini.

 

ü Cara belajar al-Quran yang mudah dan santai

ü Tidak perlu menghafal nama hukum tajwid

ü Cara membaca bacaan panjang pendek dengan betul

ü Cara membaca bacaan syaddah yang betul dan tepat

ü Cara wakaf bacaan yang betul.

ü Cara membaca surah al-Fatihah dengan betul menggunakan kaedah Haraki.

 

Bukan itu sahaja

Anda juga akan dibimbing bagaimana:

 

ü Cara membaca ayat yang mengandungi Alif Wasal

ü Cara membaca ayat yang mengandungi “Iltiqa’ Sakinain”

ü Cara membaca huruf Muqatta’ah yang betul.

 

Bagaimana cara belajar?

Baca seorang seorang ke?

 


 

 

Apa kata mereka yang telah mengikuti

Seminar Tajwid Santai Haraki




 

 

 

 

Perbezaan al-Quran Resm Uthmani


 

Antara tarian yang akan dipelajari dalam seminar Tajwid Santai iaitu

Tarian Silang dan Tarian Ketuk Pipi

Memang lain dari lain

 

Tunggu apa lagi

JOM sertai seminar ini TEKAN LINK berikut

 

31/5/2018

Kampus Kejuruteraan

Univerisiti Sains Malaysia

NIBUNG TEBAL

PULAU PINANG

 

2/6/2018

Dewan Masjid Ar-Ridzwaniah

Pusat Bandar Parit Buntar

PARIT BUNTAR

 

3/6/2018

Auditorium

Pusat Latihan Pegawai Penjara

(PULAPEN)

Asam KumbanG

TAIPING

 

Yuran

RM200 seorang

 

Promosi Ramadhan

RM150 seorang

RM90 seorang

(jika daftar bertiga)

 

Bank in

 

Hubungi

010-342 5467


TENTATIF

=======

8.00 pg : Pendaftaran 

8.30 pg : Taklimat & Triaj 

9.30 pg : Sesi 1

 (Ketuk Pipi/ Buka Pintu/ Cacing/ Genggam/ Genggam & Goncang)


10.30 pg : Rehat

11.30 pg : Sesi 2

(Silang/ Tepuk/ Virus/ Alif Wasal)


12.30 tgh: Solat dan Makan

2.00 ptg : Sesi 3

(Good Job/ Tepuk & Tekan/ Payung Terjun/ Depan & Tepuk/ Buang)

4.00 ptg : Baca Al Quran Haraki

4.30 ptg: Penutup & Bersurai



Perhatian! Sila lengkapkan borang di bawah.

Ruangan yang wajib diisi

BUTIRAN PEMBELIAN

Produk Kuantiti Harga (RM)
STS13 | 2 JUN 2018 | 8pg - 5ptg | Masjid Ar-Ridwaniah Parit Buntar (Belakang Petronas)
STS14 | 3 JUN 2018 | 8pg - 5ptg | Pulapen, Taiping
JUMLAH
JUMLAH KESELURUHAN (RM)
Caj Pengendalian (RM)

BUTIRAN PELANGGAN

Log Masuk atau

BUTIRAN PESERTA